Msze Święte w naszym Kościele o godz. 7.00; 10.00 i 18.00 Ofiarowanie Pańskie 2 luty 2019 r.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün – mnich benedyktyński: „Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone”.
Nazwy tego święta są dość
zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w
„czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa”. W V
w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania
i heorte ton kataroion – święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły
się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii
bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w
Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem
„oczyszczenia” posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI
opowiedział się za In presentatione Domini – Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia
Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia
Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego,
zaś liturgia rzymska – 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień
oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni
Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu
Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia
się w modlitwach i w Ewangelii: „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy,
aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie
poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode
gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego” (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach
Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje
procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: „Światło na oświecenie
pogan i chwałę ludu Twego Izraela”.
Źródło: Józef Rydzewski, http://www.niedziela.pl/artykul/11728/nd/Swieto-Ofiarowania-Panskiego